Bejelentkezés
AUTOSTAT.HU

AUTÓ
STAT

új autó

Info

AUTOSTAT.HU
/hasznos/9-ertekesites/421-auto-ertekesitesi-adatok

Értékesítési adatok

Az új autók és az új autókhoz kapcsolódó termékek, szolgáltatások piacáról megbízható, hiteles, friss adatokat/információkat kívánunk rendszerezett formában bemutatni.

Legújabb twittek

Keresés

Értékesítési adatok

Újautó-eladások alakulása Európában és Magyarországon

eladas-introA 2009. szeptemberi havi európai eladási adatok típusokra bontva
A 2008-as, típusokra lebontott eladási adatok (az EU területén)
A piaci részesedés alapján a Magyarországon forgalmazott autómárkák sorrendje a következő a 2009. január 1-jétől október 18-ig
A legnagyobb példányszámban eladott típusok Magyarországon (2009. I. félévi adatok)


A 2008 szeptemberében kipattant pénzügyi válság különösen súlyosan érintette az autóipart. Mivel az iparág – közvetlenül vagy közvetve – csak Európában emberek millióit foglalkoztatja, valamint jó néhány országban a GDP tekintélyes része is ebből a szektorból származik, alapvető fontosságú, hogy miként alakul annak sorsa rövid- és középtávon.

Európai tendenciák

A válság által okozott létbizonytalanság, a hirtelen megugró – Európa sok országában immár két számjegyű – munkanélküliség, valamint a bankok hitelezési hajlandóságának csökkenése miatt néhány hét leforgása alatt szinte eltűntek a vásárlók a szalonokból.

A helyzet komolyságát felismerve Európa legtöbb országának kormányai ún. „roncsprémium” programokat indítottak, melyek keretében a tulajdonosok régebbi járműveiket állami támogatással új, korszerű, környezetkímélőbb üzemű autókra cserélhették – úgy természetesen, hogy a leadott régi járműveket kivonták a forgalomból. Jóllehet, a legtöbb országban semmilyen méret- és árbeli korlátozás nem volt érvényben a megvásárlandó új autó tekintetében, a vásárlók értelemszerűen a kisebb, kedvezőbb árú, olcsóbban fenntartható modellek iránt érdeklődtek – így nyilvánvalóan azok a gyártók jártak jól, akiknek portfolióját jórészt ilyenek alkotják. A roncsprémium programok legnagyobb nyertesei között van többek között a Volkswagen, a Ford, a Renault, a Skoda, a Fiat és az Opel, de ide sorolható a dél-koreai Hyundai is, amely 2009 első 9 hónapjában a válság ellenére 7,5 százalékkal több autót adott el, mint a 2008-as év hasonló időszakában.

A gyártók európai toplistáját a 2009 első kilenc hónapját tekintve a Volkswagen vezeti 1,214 millió eladott példánnyal, második a Ford 981 000 értékesített autóval, a harmadik pedig az Opel 821 000 darabbal.

A Volkswagen az előző év hasonló időszakához képest 3,7 százalékos növekedést tudott elérni, ami a szakértők egybehangzó véleménye szerint az új, hatodik generációs Golfnak köszönhető. A Golf VI egyébként Európában a 2009-es év legnagyobb példányszámban értékesített modellje volt, szeptemberig 376 000 darabot adtak el belőle. A Golfnak igen ritka kivételként ráadásul dupláznia is sikerült, hiszen már 2008-ban is ez a típus vezette az Európai Unió eladási toplistáját – pedig akkor még az V-ös Golf volt forgalomban. A 2008-as Top 10-es listán a márka egy másik típusa, a VW Polo is képviseltette magát, amely akkor a 8. helyet szerezte meg.

A 2009 első kilenc hónapjában Európában 1,3%-os növekedést produkáló Ford eladásait a 2008 késő őszétől forgalmazott új Ford Fiesta húzza, amelyből idén az első kilenc hónapban több mint 355 000 példányt adtak el – ez az összes Európában eladott Ford 32,6 százaléka. 2008-ban az európai Top 10 harmadik helyére sikerült felverekednie magát Fordnak, méghozzá a Focussal, amelyből az EU területén összesen 364 638 példányt adtak el. A 2008-as évben toplista hatodik helyén is egy Ford, a Fiesta tanyázott 327 314 darabos eladással, amelynek döntő részét még az előző szériás modell tette ki.

Idén szeptemberig a VW-n és az Opelen kívül összességében egyedül a Fiat tudott eladás-növekedést elérni, amelynek mértéke 2,5% a tavalyi azonos időszakához képest. A Fiat eladásaiból a legnagyobb szeletet a Punto, illetve a Panda hasítja ki. A Puntóból 2009 első kilenc hónapjában 10,1, míg a Pandából 30,6 százalékkal adtak el többet az előző évhez képest.

A 2009. szeptember havi, típusokra lebontott európai eladási adatok is párhuzamba állíthatók a márkák között idén kialakult sorrenddel, tehát vezet a VW Golf, második a Ford Fiesta, harmadik pedig az Opel/Vauxhall Corsa.

Figyelemre méltó a hasonlóságot fedezhetünk fel, ha összehasonlítjuk az idei szeptember havi, illetve a tavalyi egész éves, típusokra lebontott eladási adatokat. Egyértelmű tanulságként levonható, hogy az autópiacot – legalábbis annak kis- és kompakt szegmensét – tartósan ugyanazok a márkák uralták-uralják Európában, még ha történt is itt-ott helycsere.

A 2009. szeptemberi havi európai eladási adatok típusokra bontva:

Volkswagen Golf 59 552 db
Ford Fiesta 51 291 db
Opel/Vauxhall Corsa 38 947 db
Ford Focus 32 329 db
Peugeot 207 32 223 db
Opel/Vauxhall Astra 32 154 db
Renault Clio 31 513 db
Fiat Punto 29 726 db
Fiat Panda 24 783 db
Renault Megane 22 050 db

A 2008-as, típusokra lebontott eladási adatok (az EU területén):

Volkswagen Golf 458 253 db
Peugeot 207 406 163 db
Ford Focus 364 638 db
Opel Corsa 360 274 db
Renault Clio 335 548 db
Ford Fiesta 327 314 db
Opel Astra 320 856 db
Fiat Punto 278 934 db
Volkswagen Polo 275 921 db
Audi A4 255 474 db

 

A korábbinál sokkal óvatosabbá vált vásárlói magatartás is egészen meglepő eredményeket hozott 2009-ben: Franciaországban a Dacia a nyolcadik helyre jött fel az eladási listákon, de a román márka iránti kereslet Németországban is jóval a várt felett alakult. A kitűnő eredményben a jutányos ár mellett a Daciák elfogadható megbízhatósága is szerepet játszik.

Jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni azonban a prémium autómárkák: mind a Mercedes, mind pedig a BMW eladásai több mint 18 százalékkal zsugorodtak 2008-hoz képest, az Audi viszont megúszta kevesebb mint feleekkora csökkenéssel. A négykarikás márkát tulajdonló VW konszern vezetői 2010-re egyenesen azt várják, hogy az Audi eladási darabszám tekintetében mind a BMW-t, mind pedig a Mercedest megelőzi majd.

Az, hogy a roncsprémium-programok kifutásával milyen irányt vesznek majd a folyamatok, nagyban függ a gazdaság általános teljesítményétől, valamint attól, hogy a lassanként beinduló növekedés képes lesz-e ellensúlyozni a kieső állami támogatást. Az egyes márkák kereskedői hálózatai mindenesetre előre próbálnak menekülni: Németországban a listaárhoz képest akár 48%-ot is elérő kedvezménnyel lehet új autót vásárolni.

 

Ami minket illet

A válság által különösen súlyosan érintett Magyarországon idén drasztikus mértékben estek vissza az autóeladások: míg 2008 első kilenc hónapjában 125 431 db új autót adtak el, addig 2009 ugyanezen időszakában mindössze 64 672-t. A valós helyzet még ennél is rosszabb, hiszen a hazánkban ténylegesen forgalomba helyezett új autók száma mindössze 49 024 db. A hiányzó több mint 15 000 darab autót részben külföldi kereskedők vásárolták fel, a többit pedig külföldön helyeztették forgalomba a magyarországi vásárlók.

A jelentős zuhanás egyik oka, hogy Magyarországon – jóllehet több szakmai szervezet, pl. a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), illetve a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) sürgette azt – az állam nem indított az európai roncsprémiumhoz hasonló vásárlóösztönző programot. Az állam egyebek mellett forráshiányra, illetve arra hivatkozott, hogy abból nem a magyarországi gyártók, hanem a külföldiek profitálnának elsősorban.

Az eladások meredek visszaesésének másik oka az autóhitelezés gyakorlatának változása volt – az elmúlt években az új autók mintegy 70%-át hitelből, méghozzá jellemzően svájci frank alapúból vásárolták meg Magyarországon. A forint árfolyamának tavaly év végi, illetve idei év eleji drasztikus zuhanása, illetve ingadozása jelentősen megnövelte a hitelek árfolyamkockázatát, ezért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2009. január 1-jén olyan ajánlást tett közzé, mely szerint az autóhitelek esetében a vásárlónak minimum 20%-os önrészt kell letennie, valamint a futamidő nem haladhatja meg a 8 évet (96 hónap). Mindemellett a bankok is jelentősen szigorítottak a hitelfeltételeken, például a korábbi „bemondásos” rendszer helyett a vásárlónak dokumentumokkal kell igazolnia jövedelmét.

Autómárkákra lebontva a visszaesés mértéke jelentős szórást mutat. A legnagyobb vesztesek közé tartozik a Suzuki, amelyből 70,48%-kal kevesebb példányt helyeztek forgalomba 2009. január 1-jétől október 18-ig, mint a múlt év ugyanezen időszakában. A tömegmodellek közül hasonlóan drámai mértékben zuhant a forgalomba helyezett Seat (–71,78%), Chevrolet (–71,11%), Skoda (–70,09%), Citroen (–69,56%) és Peugeot (–66,36%) márkájú autók száma, de a csökkenés mértéke átlagosan is meghaladja a 60%-ot. Az átlagnál jobban teljesítők között van többek között a Volkswagen (–58,09%), a KIA (–56,13%), a Fiat (–55,85%), a Ford (–53,76%), valamint a Renault (–42,05%) is. A körülményekhez képest igen jó eredményt ért el a Nissan, amely az átlagnál sokkal alacsonyabb, 37,34%-os csökkenést regisztrált 2009-ben.

A német prémium márkák közül –60,25%-kal BMW járt a legrosszabbul. Őt követi Mercedes – 56,45%-kal, relatíve legjobban pedig – az összeurópai tendenciákat követve – az Audi járt –49,49%-kal. A német autók által uralt prémium szegmensben érdekes jelenség, hogy más országok gyártói náluk kevésbé sínylették meg a válságot. A Lexusokból például csak 39, az Alfa Romeókból 39,22, a Volvókból pedig 39,61%-kal kevesebbre került rendszám, de a Saab sem igazán panaszkodhat 45,11%-os mínuszával. A Lancia pedig abszolút értelemben is üdítő kivételnek számít: a Magyarországon forgalmazott autómárkák közül egyedül ő tudott növekedést elérni – nem is akármekkorát: 34,71%-ot. A másik – szinte külön kategóriát képző, ezért másként is értékelendő – kakukktojás a Ferrari, amely a tavalyi és az idei év azonos időszakában ugyanúgy 3-3 darab autót értékesített.

Az itthon forgalmazott márkák közül a legnagyobbat a Ssangyong bukta 92%-os csökkenéssel, de szorosan a nyomában ott van a Cadillac (–89,47%) és a Smart (–85,26%) is.

A piacvezető márkák sorrendjét illetően jelentős változás történt a 2009. január 1-jétől október 18-ig terjedő időszakban: a 2008-ban még harmadik helyezett Ford átvette a vezetést a már régóta a lista első helyét bérlő Suzukitól, amely most kénytelen a dobogó második fokával beérni. Harmadik helyen Európa egészéhez hasonlóan Magyarországon is az Opel áll, a negyedik a Volkswagen.

A piaci részesedés szempontjából legnagyobbat, 9 helyet a Seat zuhant, annak ellenére, hogy 2009-ben bemutatkozott az új Seat Ibiza.

A piaci részesedés alapján a Magyarországon forgalmazott autómárkák sorrendje a következő a 2009. január 1-jétől október 18-ig terjedő időszak forgalomba helyezési adatai alapján (zárójelben a 2008-as, egész éves eladások alapján kialakult sorrend):

 

1. Ford 6574 db (3.)
2. Suzuki 6335 db (1.)
3. Opel 5744 db (2.)
4. Volkswagen 3741 db (4.)
5. Toyota 3243 db (6.)
6. Renault 3049 db (9.)
7. Skoda 2760 db (5.)
8. Fiat 2004 db (10.)
9. Honda 1861 db (13.)
10. Chevrolet 1777 db (7.)
11. Peugeot 1685 db (8.)
12. Nissan 1651 db (15.)
13. KIA 1189 db (14.)
14. Citroen 1138 db (11.)
15. Audi 948 db (17.)
16. Mazda 918 db (16.)
17. Mercedes 864 db (18.)
18. Volvo 863 db (21.)
19. Hyundai 808 db (20.)
20. BMW 762 db (19.)
21. Seat 729 db (12.)
22. Mitsubishi 517 db (22.)
23. Dacia 353 db (23.)
24. Lexus 208 db (26.)
25. Subaru 185 db (24.)
26. Saab 174 db (25.)
27. Lancia 163 db (28.)
28. Alfa Romeo 141 db (27.)
29. MINI 59 db (31.)
30. Jeep 33 db (n. a.)
31. Chrysler 27 db (29.)
32. Lada 26 db (36.)
33. Porsche 18 db (32.)
34. Smart 14 db (34.)
35. Dodge 13 db (n. a.)
36. Land Rover 11 db (30.)
36. Jaguar 11 db (35.)
38. Infiniti 5 db (n. a.)
39. Ssangyong 4 db (37.)
40. Tata 3 db (n. a.)
40. Ferrari 3 db (39.)
42. Cadillac 2 db (n. a.)
42. Daihatsu 2 db (n. a.)
42. Shuanghuan 2 db (n. a.)

 

Talán még a márkasorrendnél is tanulságosabb a típusok szerinti eladások alakulása, amely arról tanúskodik, hogy a korábban jellemzően a kisautókat preferáló magyar piac 2009-ben nyitott az alsó középkategóriás modellek felé. Ennek a jelenségnek kettős oka van: egyrészt a kis kategóriás autók mára meglehetősen drágává váltak, másrészt a márkaimportőrök alsó középkategóriás modelljeik közül jó néhányra – főleg raktárkészlet-tisztító akciók keretében – jelentős kedvezményeket adtak/adnak, így azok vételára még a kisebb modellekkel szemben is versenyképessé vált.

A legnagyobb példányszámban eladott típusok Magyarországon (2009. I. félévi adatok):

Ford Focus 2271 db
Opel Astra 1822 db
Suzuki SX4 1703 db
Suzuki Swift 1542 db
Suzuki Splash 1395 db
Skoda Octavia 1239 db
Opel Astra Classic 1139 db
Ford Fiesta 1010 db
Renault Megane 958 db
Volkswagen Golf 813 db

 

A szakmai szervezetek szerint hazai újautó-kereskedelem augusztusban elérte mélypontját. Az, hogy ezután mi következik, az általános gazdasági helyzet alakulása mellett attól is nagyban függ, hogy a bankok hitelezési hajlandósága növekszik-e.

Szakértők szerint a jelen helyzetben vélhetően a hazai újautó-kereskedelem teljes bedőlését hozná, ha a kormány elfogadná az MNB elnökének nemrégiben beterjesztett javaslatát a hitelezés – azon belül is főleg a devizahitelezés – szigorításáról. A tervezet szerint az autóhitelek futamideje maximum 5 év lehetne, valamint a havi törlesztő részlet nem haladhatná meg az igazolt havi jövedelem egy bizonyos százalékát. Ezzel nemcsak a minimálbérre bejelentettek esnének el a hitelre történő autóvásárlás lehetőségétől, hanem azok is, akik egyéb – lakás, személyi, áruvásárlási stb. – hitellel rendelkeznek.

Sok minden befolyásolja tehát azt, hogy sikerül-e elérni az MGE által 2010-re tervezett 75 000-es, valamint a 2012-re előirányzott 120 000-es eladási darabszámot.

Források: JATO Dynamics, Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, Datahouse Kft. a Központi Adatfeldolgozó Hivatal adatai alapján, AutóPiac


 
Magyarországon a családok zömének a lakóingatlana melletti legértékesebb vagyontárgya az autó. Éppen emiatt az autóvásárlás nagy körültekintést igényel...

Tovább »
Hosszas vajúdás után 2010. január 1-jével életbe lépett a módosított KRESZ, amely a korábbiakhoz képest 60 ponton változott. Most a legfontosabb...

Tovább »
2010. január 1-jétől a műszaki vizsga rendjében jelentős változások léptek életbe – módosítások oka, hogy a jogalkotó a magyar jogrendbe integrálta a...

Tovább »
Bizonyára mindannyian gondolkodtunk már azon, hogy valójában mennyibe kerül nekünk egy autó fizikai, jogi és persze gazdasági értelemben. Ilyenkor...

Tovább »
Eseménynaptár
2011. jún. 5.
4. Cadillac Ranch
 
2011. jún. 18 - jún. 19.
FIM Superside Világbajnokság