Újautó-eladások alakulása Európában és Magyarországon
A 2009. szeptemberi havi európai eladási adatok típusokra bontva A 2008-as, típusokra lebontott eladási adatok (az EU területén) A piaci részesedés alapján a Magyarországon forgalmazott autómárkák sorrendje a következő a 2009. január 1-jétől október 18-ig A legnagyobb példányszámban eladott típusok Magyarországon (2009. I. félévi adatok)
A 2008 szeptemberében kipattant pénzügyi válság különösen súlyosan érintette az autóipart. Mivel az iparág – közvetlenül vagy közvetve – csak Európában emberek millióit foglalkoztatja, valamint jó néhány országban a GDP tekintélyes része is ebből a szektorból származik, alapvető fontosságú, hogy miként alakul annak sorsa rövid- és középtávon.
Európai tendenciák
A válság által okozott létbizonytalanság, a hirtelen megugró – Európa sok országában immár két számjegyű – munkanélküliség, valamint a bankok hitelezési hajlandóságának csökkenése miatt néhány hét leforgása alatt szinte eltűntek a vásárlók a szalonokból.
A helyzet komolyságát felismerve Európa legtöbb országának kormányai ún. „roncsprémium” programokat indítottak, melyek keretében a tulajdonosok régebbi járműveiket állami támogatással új, korszerű, környezetkímélőbb üzemű autókra cserélhették – úgy természetesen, hogy a leadott régi járműveket kivonták a forgalomból. Jóllehet, a legtöbb országban semmilyen méret- és árbeli korlátozás nem volt érvényben a megvásárlandó új autó tekintetében, a vásárlók értelemszerűen a kisebb, kedvezőbb árú, olcsóbban fenntartható modellek iránt érdeklődtek – így nyilvánvalóan azok a gyártók jártak jól, akiknek portfolióját jórészt ilyenek alkotják. A roncsprémium programok legnagyobb nyertesei között van többek között a Volkswagen, a Ford, a Renault, a Skoda, a Fiat és az Opel, de ide sorolható a dél-koreai Hyundai is, amely 2009 első 9 hónapjában a válság ellenére 7,5 százalékkal több autót adott el, mint a 2008-as év hasonló időszakában.
A gyártók európai toplistáját a 2009 első kilenc hónapját tekintve a Volkswagen vezeti 1,214 millió eladott példánnyal, második a Ford 981 000 értékesített autóval, a harmadik pedig az Opel 821 000 darabbal.
A Volkswagen az előző év hasonló időszakához képest 3,7 százalékos növekedést tudott elérni, ami a szakértők egybehangzó véleménye szerint az új, hatodik generációs Golfnak köszönhető. A Golf VI egyébként Európában a 2009-es év legnagyobb példányszámban értékesített modellje volt, szeptemberig 376 000 darabot adtak el belőle. A Golfnak igen ritka kivételként ráadásul dupláznia is sikerült, hiszen már 2008-ban is ez a típus vezette az Európai Unió eladási toplistáját – pedig akkor még az V-ös Golf volt forgalomban. A 2008-as Top 10-es listán a márka egy másik típusa, a VW Polo is képviseltette magát, amely akkor a 8. helyet szerezte meg.
A 2009 első kilenc hónapjában Európában 1,3%-os növekedést produkáló Ford eladásait a 2008 késő őszétől forgalmazott új Ford Fiesta húzza, amelyből idén az első kilenc hónapban több mint 355 000 példányt adtak el – ez az összes Európában eladott Ford 32,6 százaléka. 2008-ban az európai Top 10 harmadik helyére sikerült felverekednie magát Fordnak, méghozzá a Focussal, amelyből az EU területén összesen 364 638 példányt adtak el. A 2008-as évben toplista hatodik helyén is egy Ford, a Fiesta tanyázott 327 314 darabos eladással, amelynek döntő részét még az előző szériás modell tette ki.
Idén szeptemberig a VW-n és az Opelen kívül összességében egyedül a Fiat tudott eladás-növekedést elérni, amelynek mértéke 2,5% a tavalyi azonos időszakához képest. A Fiat eladásaiból a legnagyobb szeletet a Punto, illetve a Panda hasítja ki. A Puntóból 2009 első kilenc hónapjában 10,1, míg a Pandából 30,6 százalékkal adtak el többet az előző évhez képest.
A 2009. szeptember havi, típusokra lebontott európai eladási adatok is párhuzamba állíthatók a márkák között idén kialakult sorrenddel, tehát vezet a VW Golf, második a Ford Fiesta, harmadik pedig az Opel/Vauxhall Corsa.
Figyelemre méltó a hasonlóságot fedezhetünk fel, ha összehasonlítjuk az idei szeptember havi, illetve a tavalyi egész éves, típusokra lebontott eladási adatokat. Egyértelmű tanulságként levonható, hogy az autópiacot – legalábbis annak kis- és kompakt szegmensét – tartósan ugyanazok a márkák uralták-uralják Európában, még ha történt is itt-ott helycsere.
A 2009. szeptemberi havi európai eladási adatok típusokra bontva:
Volkswagen Golf |
59 552 db |
Ford Fiesta |
51 291 db |
Opel/Vauxhall Corsa |
38 947 db |
Ford Focus |
32 329 db |
Peugeot 207 |
32 223 db |
Opel/Vauxhall Astra |
32 154 db |
Renault Clio |
31 513 db |
Fiat Punto |
29 726 db |
Fiat Panda |
24 783 db |
Renault Megane |
22 050 db |
A 2008-as, típusokra lebontott eladási adatok (az EU területén):
Volkswagen Golf |
458 253 db |
Peugeot 207 |
406 163 db |
Ford Focus |
364 638 db |
Opel Corsa |
360 274 db |
Renault Clio |
335 548 db |
Ford Fiesta |
327 314 db |
Opel Astra |
320 856 db |
Fiat Punto |
278 934 db |
Volkswagen Polo |
275 921 db |
Audi A4 |
255 474 db |
A korábbinál sokkal óvatosabbá vált vásárlói magatartás is egészen meglepő eredményeket hozott 2009-ben: Franciaországban a Dacia a nyolcadik helyre jött fel az eladási listákon, de a román márka iránti kereslet Németországban is jóval a várt felett alakult. A kitűnő eredményben a jutányos ár mellett a Daciák elfogadható megbízhatósága is szerepet játszik.
Jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni azonban a prémium autómárkák: mind a Mercedes, mind pedig a BMW eladásai több mint 18 százalékkal zsugorodtak 2008-hoz képest, az Audi viszont megúszta kevesebb mint feleekkora csökkenéssel. A négykarikás márkát tulajdonló VW konszern vezetői 2010-re egyenesen azt várják, hogy az Audi eladási darabszám tekintetében mind a BMW-t, mind pedig a Mercedest megelőzi majd.
Az, hogy a roncsprémium-programok kifutásával milyen irányt vesznek majd a folyamatok, nagyban függ a gazdaság általános teljesítményétől, valamint attól, hogy a lassanként beinduló növekedés képes lesz-e ellensúlyozni a kieső állami támogatást. Az egyes márkák kereskedői hálózatai mindenesetre előre próbálnak menekülni: Németországban a listaárhoz képest akár 48%-ot is elérő kedvezménnyel lehet új autót vásárolni.
Ami minket illet
A válság által különösen súlyosan érintett Magyarországon idén drasztikus mértékben estek vissza az autóeladások: míg 2008 első kilenc hónapjában 125 431 db új autót adtak el, addig 2009 ugyanezen időszakában mindössze 64 672-t. A valós helyzet még ennél is rosszabb, hiszen a hazánkban ténylegesen forgalomba helyezett új autók száma mindössze 49 024 db. A hiányzó több mint 15 000 darab autót részben külföldi kereskedők vásárolták fel, a többit pedig külföldön helyeztették forgalomba a magyarországi vásárlók.
A jelentős zuhanás egyik oka, hogy Magyarországon – jóllehet több szakmai szervezet, pl. a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), illetve a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) sürgette azt – az állam nem indított az európai roncsprémiumhoz hasonló vásárlóösztönző programot. Az állam egyebek mellett forráshiányra, illetve arra hivatkozott, hogy abból nem a magyarországi gyártók, hanem a külföldiek profitálnának elsősorban.
Az eladások meredek visszaesésének másik oka az autóhitelezés gyakorlatának változása volt – az elmúlt években az új autók mintegy 70%-át hitelből, méghozzá jellemzően svájci frank alapúból vásárolták meg Magyarországon. A forint árfolyamának tavaly év végi, illetve idei év eleji drasztikus zuhanása, illetve ingadozása jelentősen megnövelte a hitelek árfolyamkockázatát, ezért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2009. január 1-jén olyan ajánlást tett közzé, mely szerint az autóhitelek esetében a vásárlónak minimum 20%-os önrészt kell letennie, valamint a futamidő nem haladhatja meg a 8 évet (96 hónap). Mindemellett a bankok is jelentősen szigorítottak a hitelfeltételeken, például a korábbi „bemondásos” rendszer helyett a vásárlónak dokumentumokkal kell igazolnia jövedelmét.
Autómárkákra lebontva a visszaesés mértéke jelentős szórást mutat. A legnagyobb vesztesek közé tartozik a Suzuki, amelyből 70,48%-kal kevesebb példányt helyeztek forgalomba 2009. január 1-jétől október 18-ig, mint a múlt év ugyanezen időszakában. A tömegmodellek közül hasonlóan drámai mértékben zuhant a forgalomba helyezett Seat (–71,78%), Chevrolet (–71,11%), Skoda (–70,09%), Citroen (–69,56%) és Peugeot (–66,36%) márkájú autók száma, de a csökkenés mértéke átlagosan is meghaladja a 60%-ot. Az átlagnál jobban teljesítők között van többek között a Volkswagen (–58,09%), a KIA (–56,13%), a Fiat (–55,85%), a Ford (–53,76%), valamint a Renault (–42,05%) is. A körülményekhez képest igen jó eredményt ért el a Nissan, amely az átlagnál sokkal alacsonyabb, 37,34%-os csökkenést regisztrált 2009-ben.
A német prémium márkák közül –60,25%-kal BMW járt a legrosszabbul. Őt követi Mercedes – 56,45%-kal, relatíve legjobban pedig – az összeurópai tendenciákat követve – az Audi járt –49,49%-kal. A német autók által uralt prémium szegmensben érdekes jelenség, hogy más országok gyártói náluk kevésbé sínylették meg a válságot. A Lexusokból például csak 39, az Alfa Romeókból 39,22, a Volvókból pedig 39,61%-kal kevesebbre került rendszám, de a Saab sem igazán panaszkodhat 45,11%-os mínuszával. A Lancia pedig abszolút értelemben is üdítő kivételnek számít: a Magyarországon forgalmazott autómárkák közül egyedül ő tudott növekedést elérni – nem is akármekkorát: 34,71%-ot. A másik – szinte külön kategóriát képző, ezért másként is értékelendő – kakukktojás a Ferrari, amely a tavalyi és az idei év azonos időszakában ugyanúgy 3-3 darab autót értékesített.
Az itthon forgalmazott márkák közül a legnagyobbat a Ssangyong bukta 92%-os csökkenéssel, de szorosan a nyomában ott van a Cadillac (–89,47%) és a Smart (–85,26%) is.
A piacvezető márkák sorrendjét illetően jelentős változás történt a 2009. január 1-jétől október 18-ig terjedő időszakban: a 2008-ban még harmadik helyezett Ford átvette a vezetést a már régóta a lista első helyét bérlő Suzukitól, amely most kénytelen a dobogó második fokával beérni. Harmadik helyen Európa egészéhez hasonlóan Magyarországon is az Opel áll, a negyedik a Volkswagen.
A piaci részesedés szempontjából legnagyobbat, 9 helyet a Seat zuhant, annak ellenére, hogy 2009-ben bemutatkozott az új Seat Ibiza.
A piaci részesedés alapján a Magyarországon forgalmazott autómárkák sorrendje a következő a 2009. január 1-jétől október 18-ig terjedő időszak forgalomba helyezési adatai alapján (zárójelben a 2008-as, egész éves eladások alapján kialakult sorrend):
1. |
Ford |
6574 db (3.) |
2. |
Suzuki |
6335 db (1.) |
3. |
Opel |
5744 db (2.) |
4. |
Volkswagen |
3741 db (4.) |
5. |
Toyota |
3243 db (6.) |
6. |
Renault |
3049 db (9.) |
7. |
Skoda |
2760 db (5.) |
8. |
Fiat |
2004 db (10.) |
9. |
Honda |
1861 db (13.) |
10. |
Chevrolet |
1777 db (7.) |
11. |
Peugeot |
1685 db (8.) |
12. |
Nissan |
1651 db (15.) |
13. |
KIA |
1189 db (14.) |
14. |
Citroen |
1138 db (11.) |
15. |
Audi |
948 db (17.) |
16. |
Mazda |
918 db (16.) |
17. |
Mercedes |
864 db (18.) |
18. |
Volvo |
863 db (21.) |
19. |
Hyundai |
808 db (20.) |
20. |
BMW |
762 db (19.) |
21. |
Seat |
729 db (12.) |
22. |
Mitsubishi |
517 db (22.) |
23. |
Dacia |
353 db (23.) |
24. |
Lexus |
208 db (26.) |
25. |
Subaru |
185 db (24.) |
26. |
Saab |
174 db (25.) |
27. |
Lancia |
163 db (28.) |
28. |
Alfa Romeo |
141 db (27.) |
29. |
MINI |
59 db (31.) |
30. |
Jeep |
33 db (n. a.) |
31. |
Chrysler |
27 db (29.) |
32. |
Lada |
26 db (36.) |
33. |
Porsche |
18 db (32.) |
34. |
Smart |
14 db (34.) |
35. |
Dodge |
13 db (n. a.) |
36. |
Land Rover |
11 db (30.) |
36. |
Jaguar |
11 db (35.) |
38. |
Infiniti |
5 db (n. a.) |
39. |
Ssangyong |
4 db (37.) |
40. |
Tata |
3 db (n. a.) |
40. |
Ferrari |
3 db (39.) |
42. |
Cadillac |
2 db (n. a.) |
42. |
Daihatsu |
2 db (n. a.) |
42. |
Shuanghuan |
2 db (n. a.) |
Talán még a márkasorrendnél is tanulságosabb a típusok szerinti eladások alakulása, amely arról tanúskodik, hogy a korábban jellemzően a kisautókat preferáló magyar piac 2009-ben nyitott az alsó középkategóriás modellek felé. Ennek a jelenségnek kettős oka van: egyrészt a kis kategóriás autók mára meglehetősen drágává váltak, másrészt a márkaimportőrök alsó középkategóriás modelljeik közül jó néhányra – főleg raktárkészlet-tisztító akciók keretében – jelentős kedvezményeket adtak/adnak, így azok vételára még a kisebb modellekkel szemben is versenyképessé vált.
A legnagyobb példányszámban eladott típusok Magyarországon (2009. I. félévi adatok):
Ford Focus |
2271 db |
Opel Astra |
1822 db |
Suzuki SX4 |
1703 db |
Suzuki Swift |
1542 db |
Suzuki Splash |
1395 db |
Skoda Octavia |
1239 db |
Opel Astra Classic |
1139 db |
Ford Fiesta |
1010 db |
Renault Megane |
958 db |
Volkswagen Golf |
813 db |
A szakmai szervezetek szerint hazai újautó-kereskedelem augusztusban elérte mélypontját. Az, hogy ezután mi következik, az általános gazdasági helyzet alakulása mellett attól is nagyban függ, hogy a bankok hitelezési hajlandósága növekszik-e.
Szakértők szerint a jelen helyzetben vélhetően a hazai újautó-kereskedelem teljes bedőlését hozná, ha a kormány elfogadná az MNB elnökének nemrégiben beterjesztett javaslatát a hitelezés – azon belül is főleg a devizahitelezés – szigorításáról. A tervezet szerint az autóhitelek futamideje maximum 5 év lehetne, valamint a havi törlesztő részlet nem haladhatná meg az igazolt havi jövedelem egy bizonyos százalékát. Ezzel nemcsak a minimálbérre bejelentettek esnének el a hitelre történő autóvásárlás lehetőségétől, hanem azok is, akik egyéb – lakás, személyi, áruvásárlási stb. – hitellel rendelkeznek.
Sok minden befolyásolja tehát azt, hogy sikerül-e elérni az MGE által 2010-re tervezett 75 000-es, valamint a 2012-re előirányzott 120 000-es eladási darabszámot.
Források: JATO Dynamics, Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, Datahouse Kft. a Központi Adatfeldolgozó Hivatal adatai alapján, AutóPiac
|