Jövő év elején érkezik a CX5, az első Mazda modell, amelyen megjelenik a vadonatúj „KODO – a Mozgás Lelke” formanyelv. Az új generációs Mazda modell elsőként részesül a márka újonnan kifejlesztett SKYACTIV technológiáinak teljes kínálatából: azokból az erőforrásokból, sebességváltókból, karosszériákból és futóművekből, amelyek egyszerre nyújtanak fokozott vezetési élményt, környezetbarát üzemeltetést és kimagasló biztonsági színvonalat. A fejlesztés során a Mazda kis tömegű tervezési stratégiáját követték, amely minden új generációs modell esetében legalább 100 kg tömegcsökkentést tűz ki célul. Az újításokra szükség is van, hiszen a CX5 a kompakt szabadidőjárművek rendkívül éles piaci versenyt mutató, folyamatosan gyarapodó szegmensében kerül bevetésre, amely 2010-ben Európában 38,5 százalékos növekedést mutathatott fel (1,04 millió eladott autó) az előző év azonos időszakához képest. A Mazda komoly szelet kihasítását tervezi, globális értékesítési céljuk 160 ezer darab CX5 eladása évente.
Az autót kívülről a Mazda új, „KODO – a Mozgás Lelke” formanyelvén alapuló, dizájn jellemzi, központi eleme az új „szárnyas” hűtőmaszk, amely erőt és mélységet sugároz. A karosszéria plasztikus oldalfalai és a látványos elülső kerékívek erőt sugallnak, a hátsó kerékív kontrasztban áll a farkialakítás sarkosságával és a meredek hátsó szélvédővel, ami strapabíró, mégis kecses személyiséget hirdet, egyben kiemelve az autó atletikus megjelenését. A szélvédőoszlop ferde töve még masszívabb kiállást kölcsönöz az autónak, egyben kivételes látóteret biztosít a vezetőnek. Belül a márka hagyományaihoz híven a sportosság jegyében terveztek a mérnökök, a vezetői környezet hosszirányú kidolgozása, különös tekintettel a műszeregységre, amely a repülőgépek pilótafülkéjét idézi. A kezelőszervek ergonómiája az ígéretek szerint minden korábbinál jobb, ahogy a felhasznált anyagok minősége is: a műszerfalon és ajtópaneleken puha tapintású anyagokat használtak, amelyek kiemelik az ezekkel kontrasztban álló, selyemfényű króm felületkezelés a kormánykerék küllőin és az ajtókilincseken. A tervezők több kategóriacsúcsra is hajtanak, a tengelytáv óriási, 2770 mm, aminek köszönhetően a hátsó lábtér is kategória-első lehet, és természetesen a CX5-ben is megtalálható a Mazda Karakuri rendszere. Ennek továbbfejlesztett változata kerül az autóba, a hátsó ülés 4:2:4 arányban osztott, a csomagtér felől is dönthető, a csomagtér roló a legújabb trendeknek megfelelően az ötödik ajtóval együtt nyílik. A csomagtér a kategória élversenyzőihez hasonló méretű, a padló alatti rekeszekkel 500 literes (1400 literre bővíthető), a csomagtér-küszöb alacsonyan húzódik, így könnyen pakolható.
Az autó abszolút újdonságai közé tartozik a Mazda vadonatúj SKYACTIV hajtáslánc-családjába tartozó kétféle motor és kétféle sebességváltó. Ezek mindegyike alapfelszerelésként kínálja a Mazda fejlett i-stop start-stop rendszerét. A 2,2 literes SKYACTIV-D közös nyomócsöves dízelmotor a világ legalacsonyabb, 14:1-es sűrítési viszonyával büszkélkedhet, a turbófeltöltője kétfázisú. Kétféle teljesítményben lesz elérhető az erőforrás: a 110 Kw-os (150 LE) kivitelben, illetve a 129 kW-os (175 LE) változatban, előbbi maximális nyomatéka 380, utóbbié 420 Nm. A gyengébbik változat átlagfogyasztása első kerék hajtással az ígéretek szerint mindössze 4,5 liter/100 km, CO2 kibocsátása 119 g/km. A benzines erőforrás, a 2,0 literes SKYACTIV-G kétkerékhajtással 121 kW (165 LE) 210 Nm-el gazdálkodik, az összkerékhajtású kivitelben 118 kW-os (160 LE), 208 Nm-es nyomatékot ad le 4000 fordulat/percnél. Az üzemanyag-fogyasztás 6,0 liter/100 kilométer, CO2 kibocsátása 139 g/km.
|
|
Biztonság terén is komoly arzenált vet be a CX5, az opciós lista számos olyan tételt is tartalmaz, amely ebben a szegmensben most először jelenik meg Európában. Ilyen többek között az intelligens városi fékrásegítés (Smart City Brake Support): a járművet automatikusan lefékezve segít elkerülni vagy enyhíteni a frontális ütközést 30 km/óra alatti sebességeknél. Természetesen elérhető a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely figyelmezteti a vezetőt, ha a jármű véletlenül átlépi a forgalmi sáv határait, a holttérfigyelő rendszer, amely észleli a szomszédos forgalmi sávokban, hátulról közeledő járműveket, és figyelmezteti rájuk a vezetőt, a fényszóró-szabályozás automatikusan átvált a távolsági és tompított világítás között, hogy megelőzze a szembe jövők elvakítását.
A Mazda CX5 jövő év elején jelenik meg világszerte a szalonokban.
|