Kipróbáltuk a legolcsóbb széria-villanyautót |
2013. június 19. 09:11 - Pál a postoló (fotó: Pál a postoló és Szadai Roland) |
Van a bérautóknak egy olyan szegmense, ami nagyon nem akar meghonosodni idehaza, pedig külföldön működőképes modell az elektromos autók bérbeadása és kereslet is van rájuk. Na meg kínálat is, hiszen a Renault például mindjárt egy komplett járműcsaládot gründolt erre a célra ZE néven. Ennek a csapatnak a legkisebb tagját próbálhattuk ki tegnap az üzemeltető CE Rent és a Rally Café jóvoltából. A 2012 elejétől forgalmazott (itthon nem, csak külföldön) 18 lóerős Twizy Urban elhelyezése a magyar járműfelhozatalban embert próbáló feladat. Autónak semmiképp sem nevezném, hiszen alig 2,5 méteres hosszával és 1,2 méteres szélességével be lehet vele parkolni egy Smart ForTwo-ba, motorkerékpárnak viszont túl nagy és eleve két pár kereke van. Leginkább a Piaggio MP3-hoz, vagy a BMW C1-hez hasonlítanám, előbbinek a futóműve elég bonyolult, utóbbinak meg van jelképes utasfülkéje. Egyiket sem kapni ugyanakkor 57 newtonméteres nyomatékot produkáló villanymotorral és mindkettő jócskán többet kajál száz kilométeren mint a Twizy a maga 1 liter benzinnek megfelelő fogyasztásával. Még sincsenek tele vele a magyar utak és ennek a legnagyobb akadálya, hogy nálunk egyelőre csak a prémium modellek bérbeadásával foglalkozó CE Rent tesztautója közlekedhet, az is trükkösen papírozva, német rendszámmal. A twizyzés tehát nem fenékig tejfel, de a tegnapi próbakörön az élmény kárpótolt minden kellemetlenségért. A jármű 18 lóereje nem hangzik soknak, a 85 km/órás végsebességnek pedig a közelébe sem kerültünk a Városliget és a bemutató helyszínéül választott Récsei Center közötti autókázás során, de normál városi forgalomban a Twizy teljesen használható alternatívának tűnik. Zajos, de erről leginkább a felár ellenében, opcionálisan megvásárolható ajtók tehetnek, mert mindkét műanyag idom zörög. Meg lehet szokni, de amíg ilyen idő van, addig le is lehet szerelni. Ilyenkor viszont célszerű a három-, illetve a kétpontos biztonsági öveket is becsatolni, különben a kőkemény futómű egy óvatlanul elejtett mobiltelefonon áthajtva is könnyen kihajítja az embert a kaszniból. A sofőrt legalábbis biztosan, a hátul utazók viszont megúszhatják. Ja, nem mondtam, hogy a Twizy két személyes? Pedig a magam 185 és a kolléga 190 centijével egész kulturáltan elfértünk benne. De az utazás legviccesebb része kétségtelenül a motorzaj, a vibrációk és a rugózás semmivel össze nem hasonlítható elegye. Vagyis egy valamivel mégis össze lehet hasonlítani, de ezt a poént inkább akkor lőném le, amikor július közepén néhány napra le tudjuk majd nyúlni az autót és részletesebb beszámolót is írhatok róla. Addig tessék barátkozni az árával, ami harmada bármilyen valamire való elektromos autóénak, hiszen a Twizy-t durván 2-2,8 millió forintnak megfelelő euróért vesztegetik. Az árat nagy mértékben befolyásolja a kiépítés, hiszen létezik 5 lóerős változata is a gépnek, illetve – ahogy azt korábban már említettem volt – az extrák (pl. ajtók, hehe). Az alacsony ár titka a Twizy köré épített pénzügyi modellben rejlik, hiszen csak az autót tudjuk megvásárolni, a benne lévő akkumulátor-csomagot nem, azt bérelnünk kell.
|