Ami emelkedni kezd, az idővel el is ér egy csúcsmagasságot – ez a megállapítás igaz bármire, de jelen esetben Kínára. Habár az ázsiai ország fejlődése közismert (mondjuk ahonnan indultak, nem nehéz két számjegyű növekedést előhozni), úgy tűnik, néhol kezdik elérni a plafont – vagyis ahol beérték a Nyugat számára is ismert problémákat.
Pekingben ugyanis úgy tűnik, erősen megszorult az új autók piaca, 2011 első negyedévében alig 97 000 gépkocsit értékesítettek, ez mesze az országos átlag alatt van, amire persze a kereskedők tömegesen kezdenek a kardba dőlés élményével kacérkodni. Az ok a város vezetése, amely a túlzsúfolódó utak és a környezetterhelés okán lassan adja ki a rendszámokat. A helyzet jelenleg ott tart, hogy bevezették a rendszám-lottót, vagyis a tulajdonosok között kisorsolják, ki kaphat egyáltalán forgalmit. Persze ez senkinek sem tetszik, így megindult a város vezetésére a nyomásgyakorlás felülről, hiszen az ipar forgásába egyetlen homokszemet sem kívánnak. A legkeményebb kritikus a Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság (lényegében afféle Nemzetfejlesztési Minisztérium), mely globálisan nézi az ország érdekeit, és bár a főváros alig 5% körüli értékkel részesedik az újautó-eladásokból, számukra minden apró százalék lényeges. A legújabb ötlet az, hogy a villamos autókra ez a szabályozás ne terjedjen ki, ami több okból is előnyös lenne – és jó eséllyel el is fogadják ezt a módosítást.
Mindenesetre az eset is jól rávilágít, hogy az emelkedés végén ott tanyáznak azok a problémák, melyekkel a nyugati városok is szembenéznek évtizedek óta a forgalom kapcsán – a kérdés csak az, hogy a gazdasági érdekek vagy a valódi keleti bölcsesség győz-e majd... az eredmény pedig több mint fontos számunkra is, hiszen bár messze van az a pár millió kipufogócső, a légkör közös.
|
Szóljon hozzá!