Írta: Pál a postoló
|
2011. április 13. szerda, 12:48 |
Autó-formatervezőnek lenni nem egyszerű feladat. Gondoljunk csak bele, a mozgásterük meglehetősen szűkös, hiszen bármit is rajzolnak, annak bele kell férnie abba a képzeletbeli keretbe, amelyet az egyszerű szemlélő és remélhetőleg majdani használó autóként fog fel. Kellenek tehát kerekek, hogy guruljon a koncepció, lehetőség szerint körös-körül üvegfelületek, hogy kilássanak a bent ülők és ha már ülnek, akkor ugye egy élhető utastér, valamint a bejutást lehetővé tévő ajtók. Akárki akármit mond, szerintem ilyen kritériumok mellett egyedit és főleg maradandót alkotni egyre nehezebb. Nem csoda, hogy lassan már a Rolls Royce háza táján is olyan extrém megoldásokhoz nyúlnak, mint a tegnap bemutatott aszimmetrikus kupé.
Szerencsére azonban időről-időre felbukkan néhány tényleg friss és előremutató tanulmány, mint például a képeken látható Proton, amely a szingapúri Imran Othman munkája. Mivel a koncepció a külső megjelenésre fektet nagyobb hangsúlyt, a műszaki paraméterekkel még a készítője is hadilábon áll, mindenesetre annyit megkockáztatott, hogy ő személy szerint gázüzemű erőforrással képzeli el a kocsit. Ez azért furcsa, mert a Proton előremutató formavilága miatt Othman szerint is legfeljebb 2020-ban merészkedhetne ki a forgalomba és nehezen tudom elképzelni, hogy tíz év múlva még mindig a belsőégésű motorok uralkodjanak a szupersport szegmensben.
|