Minden minden, ez is Amerikából származik: a SUV-ok és a pick-upok divatja már jóval régebb óta tombol az Újvilágban, mint például Európában, ahol ugyancsak egyre nagyobb keletje van az ilyen, sokak szerint kevés használati értékkel bíró, viszont pazarló, ráadásul a közlekedés biztonságát is veszélyeztető járműveknek.
Bár a fenti véleménnyel lehet vitatkozni, kétségtelen tény, hogy a biztonság kérdése igen komoly fejfájást okozott annak idején az amerikai hatóságoknak is. Hiába voltak ugyanis ránézésre rendkívül robusztusak a hobbiterepjárók és a kisteherautók, a valóságban egyáltalán nem nyújtottak nagyobb biztonságot, mint egy átlagos személykocsi – és ez vonatkozik a ’90-es japán és európai modelljeire is. Az pedig szinte egészen biztosan igen súlyos balesethez vezetett, ha egy SUV vagy pick-up kisebb autóval ütközött.
A fenti problémák értelemszerűen az USA-ban jelentkeztek először, így ott ébredtek rá leghamarabb arra, hogy valamit sürgősen tenni kell. Elsőként a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hatóság (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) lépett még 2003-ban: a biztonság fokozásának leghatékonyabb módjait keresendő találkozókat kezdeményezett, amelyekre a legjelentősebb autógyártók – köztük Ford Motor Company, a Honda Motor Company és a Volkswagen AG – képviselőit hívta meg. Az együtt-gondolkodás gyümölcsének tekinthető például, hogy a gyártók ettől kezdve egyre több, kis és nagy járművek közötti ütközési tesztet végeztek el, optimalizálva a ütközési pontok helyét, valamint a gyűrődő zónákat.
A következetes, céltudatos munkának és az átgondolt intézkedésének meg is lett az eredménye: az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) felmérése szerint 2000-hez képest az évtized végén 64%-kal kevesebben haltak meg azokban a személyautókban és egyterű járművekben, amelyek SUV-okkal vagy pick-upokkal ütköztek. A csökkenés mértékét talán még szemléletesebben fejezi ki az a mutató, mely szerint míg 2000-ben az ilyen balesetekben 1 millió lakosonként 44 fő vesztette életét, addig 2009-ben már csak 16. Mindennek elérésében persze sokat segített, hogy az utóbbi években ugrásszerűen emelkedett a személyautók biztonsági színvonala, valamint az is, hogy az NHTSA előírásai szerint már évek óta csak menetstabilizáló berendezéssel ellátott új autót szabad forgalomba helyezni (az Európai Unióban 2012. január 1-jétől lép életbe hasonló rendelkezés).
Mivel az utóbbi tíz évben Európában is hasonló fejlődésen ment át a közlekedésbiztonság, valószínűleg itt is hasonló eredményeket hozna egy ilyen felmérés – legfeljebb attól romolhatna az összkép, hogy Európában összehasonlíthatatlanul gyorsabb a közlekedés, mint Amerikában. De ezt majd úgyis kideríti egy kutatás, amelyet az amerikai példa nyomán remélhetőleg hamarosan az Óvilágban is elvégeznek.
|