Alighanem jobb lesz, ha az európai gyártók kezdik végre komolyan venni a rendkívül dinamikus, kitűnően menedzselt és nem mellesleg hihetetlenül tőkeerős kínai autóipari óriásokat. Ez utóbbiak közül jelen pillanatban talán a patinás MG márkát is birtokoló SAIC-nak (Shanghai Automotive Industry Corporation) van meg a legnagyobb esélye arra, hogy alaposan befűtsön az európai konkurenciának.
|
A napokban megnyíló sanghaji autókiállításon a SAIC egy új, kompakt kategóriás MG modell, az 5-ös bemutatására készül, amelyet bevallottan a VW Golf és a Ford Focus közvetlen vetélytársának szánnak. Az MG 5 fő ütőkártyája a konkurensekénél kedvezőbb ár lesz, amelyhez ráadásul az ígéretek szerint versenyképes műszaki tartalom és építési minőség társul. A nyilvánosságra hozott grafikák tanúsága szerint az MG európai központjában, a Tony Williams-Kenny vezető tervező irányította csapat által kialakított dizájnnal sem lesz gond – remélhetőleg a szériamodellen is viszontlátjuk majd az olyan izgalmas részleteket, mint az integrált légterelővel rendelkező üvegtető vagy a hátsó diffúzor.
A jelenleg hivatalosan AP12 gyári kódot viselő modell ugyanarra a SAIC által kidolgozott AP platformra épül, mint a tavaly megjelent Roewe 350 limuzin. Az MG 5-höz elérhető motorokról is van már információ: kezdetben a vásárlók két benzines erőforrás, egy 1,5, illetve egy 1,8 literes, négyhengeres egység közül választhatnak, amelyekhez alapáron ötfokozatú manuális, felárért pedig négysebességes automata szerkezet jár. Lehet, hogy ez így egy kicsit soványnak tűnik, de lesz folytatás: az angliai Longbridge-ben lévő bázis fejlesztő részlegében – amelyet a kínai tulajdonos kiemelt figyelemben részesít – már javában dolgoznak a kisebbik erőforrás turbós változatán, amely várhatóan 150 lóerős teljesítménnyel bír majd. Az MG 5 természetesen dízelmotorral is kapható lesz – az öngyulladós aggregátokról egyelőre csak annyit tudunk, hogy kétféle lesz belőlük.
|
A SAIC a jelek szerint igen jól átgondolt stratégiát vet be a sikeres európai partraszállás érdekében: bár az MG 5 mintegy 80 százalékos készültségi fokkal érkezik meg Nagy-Britanniába, a végszerelést a napokban újrainduló, egykor Rovereket gyártó longbridge-i üzemben végzik. Ezzel pedig több legyet ütnek egy csapásra. Egy: kiküszöbölhetők az EU-n kívülről érkező import termékeket sújtó adók. Kettő: jelentősen tompíthatják a kínai termékekkel szemben sokakban élő előítéleteket. Három: a SAIC a nagy múltú, ám hányatott sorsú longbridge-i üzem – és persze számos munkahely – megmentőjének szerepében elnyerheti az oly fontos brit vásárlók jóindulatát.
Egyébként nem az MG 5 lesz az első modell, amelynél ezt a metódust alkalmazzák, hiszen az európai riválisokkal, vagyis a VW Golffal, Opel Astrával, Ford Focussal nagyjából azonos árú, ám azoknál nagyobb tengelytávval és csomagtartóval rendelkező MG 6 gyártása pár napon belül megkezdődik Longbridge-ben.
Az Európában is forgalmazni óhajtott, a Ford Fiesta ellen harcba induló MG 3 kisautót viszont teljes egészében Kínában készítik majd, mert esetében így lehet elérni a maximális profitot. Persze nyilván számítanak arra is, hogy az értékesítés megkezdésekor az MG név újra elég fényesen ragyog majd ahhoz, hogy a modellből nagy mennyiségeket tudjanak eladni az itteni kényes vevőknek.
(Az Auto Car nyomán)
|