A Peugeot 2008 immár hazánkba is megérkezett, és megindult a forgalmazása. Az autó az ún. városi crossover kategóriába tartozik, és bár rétegmodell, számos olyan megoldást kínál, amelyek révén sikeresen hódíthat azok körében, akik idáig kis- vagy alsó-középkategóriás autóban gondolkoztak. Ez a kis öszvér – amelyet a franciaországi Mulhouse-ban gyártanak – nem csak egy kontinensre fókuszál, hanem Európa, Amerika és Ázsia fiatalos vásárlóit egyszerre szeretné meghódítani markáns stílusával és praktikus használhatóságával, miközben a vezetési élményre is nagy hangsúlyt fektettek a tervezők.
Bár a hazai újautó-piac továbbra sem vitézkedik az eladási számok tekintetében, a Peugeot-nál mégis jó hangulatban kezdődött a legújabb – mostantól itthon is forgalmazott – modelljük, a 2008 crossover bemutatója, mert a márka a piaci környezethez képest kifejezetten jól indította a 2013-as évet: • az év első 5 hónapjában 23%-kal több autót adtak Magyarországon, mint egy évvel korábban (a hasonló időszakban); • a hazai piaci részesedésük már 4,7%; • a személygépkocsi piacon jelenleg a 10. a márka, míg a kishaszon-gépjárművek eladási számait tekintve a 3. helyezettek.
A legjobban a Peugeot 3008 crossover és az új 208-as fogyott, de nagyon jól startolt és jelentős szerepe van a növekedésben az új 301-es modellnek is. Ezek ismeretében úgy tekintenek a 2008 crossoverre, mint a B-szegmens legújabb siker várományosára, még akkor is, ha ez az új autó egy rétegmodell.
Peugeot 2008 – városi terepjáró
Az alig 4,16 m hosszú és 1,74 m széles újdonságot Mocsai Zoltán, a Peugeot Hungária Kft. termékfelelőse mutatatta be. Mint elmondta: ez a crossover project 2010 elején indult, a végleges stílusterv 2010 őszére alakult ki, majd az első prototípusok mintegy egy évvel ezelőtt készültek el. A nagyközönség számára a 2013-as Genfi Autószalonon mutatták be a végleges változatot, és alig egy pár hónap elteltével most hozzánk is megérkezett az új Peugeot 2008. Ennek az autónak a legfontosabb koncepciója, hogy egyedülálló módon igyekszik ötvözni a limuzinok vezetési élményét és a szabadidő-autók robusztusságát egy olyan utastérrel, amelynek tágassága, variálhatósága kényelmesen kiszolgálja a hétköznapokat. Elsődleges terepe a város, de természetesen otthonosan mozog az országúton is, sőt a Grip Control (extra felszereltség) rendszernek köszönhetően még nehezített talajon is magabiztosabb, mint a legtöbb személyautó.
Elöl a finoman metszett vonalak egységet alkotnak, és visszaköszönnek a mostanság jellegzetes Peugeot stílusvonások. A motorháztető egyszerre kelt robusztus és légies érzetet. A lebegő hűtőrács természetesen itt is meghatározó eleme az orrnak, a fényszórók burája alatt – a sok képzelőerővel bírók, akár – egy nagymacska pupillájának rajzolatát is felfedezhetik. Az oldalnézete – ha nem is limuzinosan, de – alapvetően elegáns, részleteiben szépen kidolgozott munka, megjelenésében igenis tetten érhető a dinamizmus. A hatalmas üvegfelületek, köztük a panoráma üvegtető, a külvilágra nyitott, tágas belső teret sejtetnek. A tetősínek vonala is a 2008 dinamizmusát és szabadidő-autó jellegét hivatott hangsúlyozni. A hátsó rész kialakításánál szintén az eleganciát, a robusztusságot és a dinamizmust igyekeztek megformázni. Praktikus, hogy a feltáruló csomagtérajtó mögötti rakodóküszöb egész alacsony, és maga a nyílás kellően széles. Afénydiódás lámpákkal itt játszottak egy kicsit a tervezők, amelyek nyomokban oroszlánkarmokat „tartalmaznak”.
Utastér
A négy irányban állítható, többfunkciós, kisméretű kormány precízebb irányíthatóságot ígér, a vezető a magasra helyezett kijelzőről a vezetéshez szükséges összes fontos információt leolvashatja anélkül, hogy a szemét levenné az útról. A második felszereltségi szinttől szériafelszerelés a nagy, hétcolos érintőképernyő, amelyről könnyen kezelhető a külvilággal való kommunikációhoz szükséges összes funkció. A műszerfalat selymes tapintású anyaggal vonták be. A műszeregységek és a szellőzőrostélyok szegélyeit, a díszbetétet a kormánykeréken, a sebességváltó-gombot és az érintőképernyőt elegáns krómbetétek díszítik. Az utastérben a különleges megvilágítás teremt páratlan hangulatot. A szemmagasságban elhelyezett számlapok fénydióda csíkokkal szegélyezettek – a magasabb felszereltségű változatokban –, míg a panoráma üvegtető fénydiódás tetőlámpáiból kékes hangulatfény árad. De a 2008-as üvegtető nélkül is egyedülálló fényviszonyokat kínál. Újítása a lézergravírozásnak köszönhetően rendkívül pontosan megrajzolt motívumokból kibontakozó égbolt imitáció. Sötétben a fénydiódák diszkrét fehér fénnyel világítják meg ezt a Peugeot LED Track „égboltot”.
A 2,54 m-es tengelytáv tágas utastér kialakítását tette lehetővé. A 2008 első üléseinek támlái vékonyabbak, így nagyobb hely jut a hátsó utasoknak. A benti pakolásra összesen 24 liternyi térfogatú rakodóhelyek vannak, hogy a hétköznapi élet nélkülözhetetlen kellékei – kulcs, okostelefon stb. – mindig a vezető és utasai keze ügyében lehessenek. A már korábban is említett csomagtérnyílás széles, szögletes és alacsony, mindössze 60 cm magas. Az 1/3-2/3 arányban osztott hátsó üléspad lehajtásával a csomagtartó mérete 360 literről 1.194 literesre növelhető, amelyből 22 liternyi a padló alatt található, de egyetlen mozdulattal hozzáférhető. A támla a hátsó üléstámla tetején található gombbal billenthető le, az üléslap automatikusan behúzódik.
A biztonság tekintetében is sokat kínál az autó: a vezető - valamennyi változatban alapfelszerelésként - számíthat például a sebességrögzítő-sebességhatárolóra. Az összes 2008 modellben szériafelszerelés az 50 km/óra sebességtől kikapcsolható ESP, amely több funkciót foglal magába: az ASR kipörgésgátlót, a CDS menetstabilizálót, az AFU vészfékrásegítést és a REF elektromos fékerőelosztást. Ütközéskor az autóban ülőket hat légzsák védi, két első-, két oldal- és két függönylégzsák. Az első ülések támlájába épített oldallégzsákok optimális védelmet nyújtanak az ülésbeállítástól függetlenül. A gyerekek biztonsága érdekében az utasoldali frontlégzsák kikapcsolható. Hátul a két szélső üléshelyekhez hárompontos Isofix rendszer tartozik.
Motorok
A Peugeot 2008 az alábbi motor és váltó párosításokkal lesz kapható: Benzinmotorok: - 1.2 l e-VTi 60 kW (82 LE) ; 118 Nm, ötfokozatú robotizált váltó, Stop&Start; CO2: 99 g/km - 1.2 l VTi 60 kW (82 LE); 118 Nm, ötfokozatú manuális váltó; CO2: 114 g/km, - 1.2 l e-THP 81 kW (110 LE)2; 205 Nm, ötfokozatú manuális váltó, Stop&Start; CO2: 104 g/km, - 1.6 l VTi 88 kW (120 LE); 160 Nm, ötfokozatú manuális váltó; CO2: 135 g/km, - 1.2 l e-THP 96 kW (130 LE)2; 230 Nm, hatfokozatú manuális váltó, Stop&Start; CO2: 109 g/km.
Dízelmotorok: - 1.4 l HDi FAP 50 kW (68 LE), 160 Nm, ötfokozatú manuális váltó; CO2: 104 g/km, - 1.6 l e-HDi FAP 68 kW (92 LE), 230 Nm, hatfokozatú robotizált váltó, Stop&Start; CO2: 98 g/km, - 1.6 l e-HDi FAP 68 kW (92 LE), 230 Nm, ötfokozatú manuális váltó, Stop&Start; CO2: 103 g/km, - 1.6 l e-HDi FAP 84 kW (115 LE), 270 Nm, hatfokozatú manuális váltó, Stop&Start; CO2: 106 g/km.
Miért lát nagy fantáziát ebben a szegmensben a Peugeot?
A válasz természetesen logikus és egyszerű: jelenleg ez a szegmens fejlődik a legdinamikusabban, és mivel méreteiben az alsó-középkategória alját súrolja, így az eladási számokat tekintve hamarosan a második legnagyobb is lehet. Ez az autó egyszerre merít azon vásárlók közül, akiknek bejön, hogy egy autó legyen némiképp egyterű, kis hobbi terepjáró és kombi. Versenytársai a Nissan Juke (amely 2011-től hódít), és az idén érkezett/érkező Opel Mokka, Chevrolet Trax, a majdan érkező Fiat 500 Trekking.
A Peugeot 2008 ütőkártyái lehetnek: - kisautós külső méretek; - középkategóriát idéző belső tér- és csomagtér kínálat; - stílusos, de nem meghökkentő külső dizájn; - egyedi és minőségi belső kialakítás és hangulat; - az átlagnál jobb minőségérzet; - költséghatékonyság: kisebb lökettérfogatú motorokkal is kapható, emiatt alacsonyabb indulóárral is van.
Az autó ára 3.790.000 forinttól indul (1.2-es benzinmotor és ún. Access felszereltség) és bőven 6 millió forint alatt megkapható a legerősebb 1.6-os dízel- vagy benzinmotorokkal a legjobban felszerelt Allure változatban is.
|