Naná hogy a felújítások során már megint minden politikusunk polihisztor lesz, úgy tűnik, ilyenkor az aktuális pártszékházak környékén mindenkinek kiosztják a névre szóló közlekedésmérnöki-, építőmérnöki stb. diplomákat. A nagyobbik baj, hogy sokan közülük el is hiszik, hogy azok, azután később meg csodálkoznak, hogy a „azahüjesajtó” plágiumokról írogat jó dolgában.
A fővárosban zajló felújítások során is egyre inkább a politika dominál, is ha már egyszerű segédmunkásként nem használhatóak, jó lenne, ha nagyobb káoszt sem okoznának.
Hogy a munkálatok ütemezése mennyire volt tökéletesen kidolgozott, biztos lehet rajta vitatkozni, ahogy azon is, hogy ha nem csúsznak egymásra a különböző felújítások, akkor jóval kevesebb kellemetlenség, dugó, késés és felmenők emlegetése nélkül is kivitelezhető lenne az ilyesmi.
Elvileg, mert valahogy a gyakorlat azt mutatja, hogy még egy kis település esetén sem lehet nagyszabású közlekedési beruházásokat végrehajtani úgy, hogy az ne járjon fennakadásokkal. Vízfejűként is szeretett fővárosunkban meg egyszerűen lehetetlen, amint elesik egy útvonal, azonnal megáll az élet egy jelentős részen, mert még az ott lakók többsége is makacsul ragaszkodik a megszokott útvonalhoz, ahelyett, hogy kerülne.
Az agglomerációkból ingázó, vagy csak alkalomadtán Budapestre betévedő sofőrök jelentős részének pedig sem a felújításokról, sem a dugókról nincs lövésük sem, a lehetséges kerülő útvonalakról pedig végképp nem tudnak, így maradnak órákig a dugóban, tovább duzasztva azt.
Szóval ebben az egész kavalkádba most ismét egymásnak esetek a politikusok, és mutogatnak nagyhanggal egymásra, pedig jobb lenne hallgatni: egyrészt mert kivételesen igazat kell adnom kivételesen Vitézy Dávidnak, miszerint húsz év lemaradását kell behozni közlekedési infrastruktúra terén is Budapestnek, ami ugyebár azzal jár, hogy több mindent kell egyszerre készíteni. Érdemes hozzátenni: az a húsz év helyenként van vagy negyven, vagy több is, de végül is ez mindegy.
Persze nyilván az is igaz, hogy – az anyagiak előteremtésén túl – azért most készül minden, mert bizony jövőre szépen mutat majd a választások előtt a felújított villamosvonal, a Várbazár, 4-es metró. Mondjuk e miatt meg nem szép ágálni, egyrészt ez bevett politikai trükk mindenki részéről, másrészt meg miért nem csinálták meg azok, akik most leginkább méltatlankodnak?
Így vagy úgy, az egészből igazából engem csak egy érdekel: lesz-e valaha a következő mondjuk tíz évben normális tömegközlekedés Budapesten P+R parkolókkal, kultúrált villamosokkal, metrókkal, buszokkal, emberi menetidővel, elfogadható, ésszerű áron?
|