A Golf GTI a pokolban is Golf GTI: a konkurensek mindegyike vizslató szemekkel figyeli az aktuális modellt, a szaksajtó pedig továbbra sem átallja hozzá hasonlítani a kategória versenyzőit. Kis túlzással mondható, hogy a VW, ha akarná, sem tudná úgy elrontani az aktuális Golfot és annak GTI változatát, hogy mindez megváltozzon. A VW ráadásul természetesen egyáltalán nem akarja elrontani, erre jó bizonyíték a mostani GTI.
Először is rögtön két teljesítményszinttel kínálja a legerősebb Golfot, a „sima” GTI 220, a „Performance” változat 230 lóerővel érkezik. Mindkét autóban ugyanaz a kétliteres, turbós benzines duruzsol, ám az EA888-as gyári kódszámú motort kicsit megbuherálták a Golf GTI kedvéért. Teljesen új hengerfejet kapott, ennek, valamint az átdolgozott változó szelepvezérlésnek és a kettős vezérműtengely-állításnak köszönhetően a korábbi 280 Nm helyett 350 Nm ál rendelkezésre, ami meglehetősen emberes adat.
Az előző generációhoz képest nem csak erősebb, de az új MQB platformnak köszönhetően közel fél mázsával könnyebb is a GTI, amely így a 0-100 km/h sprintet 6,5 másodperc alatt futja meg, végsebessége pedig 246 km/h. A Performance változat 0,1 másodperccel korábban „van százon”, csúcssebessége pedig kerek 250 km/h, igazi többletet azonban a mechanikus differenciálzár és a nagyobb, belső hűtésű fékek jelentenek. Valószínűleg nem ez a legfontosabb, de azért mégsem elhanyagolható tényező: a súlycsökkenésnek és a GTI-ben is megtalálható start-stop rendszernek köszönhetően a gyáriak szerint jelentősen, 18 százalékkal csökkent a fogyasztás az elődhöz képest, s – elvileg – elérhető a 6 literes átlagos fogyasztás száz kilométerenként. A VW izomagyú Golfja májustól lesz elérhető a kereskedésekben, s bár magyarországi ára még nincs, a németországi árak alapján kapunk némi képet arról, hová próbálja meg belőni a VW a GTI-t: a 220 lóerős változat 28.350, a Performance kivitel pedig 29.475 eurótól indul, azaz nagyjából 8,5 millió forinttól kezdődik a hetedik Golf GTI ára.
Az első GTI-t két évvel az első Golf megjelenése után, 1976-ban mutatják be, gyakorlatilag önálló kategóriát teremtve vele. Eredetileg csak limitált példányban gyártották volna, de akkora volt az érdeklődés, hogy végül a VW kínálatának állandó, ugyancsak kívánatos tagja lett. Az első GTI 1,6 literes motorja pontosan fele olyan erős volt, mint a jelenlegi generációé: 110 Le azonban akkoriban igencsak tekintélyesnek számított.
|